یک دزدی عاشقانه (1395)

95 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1395/12/15

فیلمی کمدی با رنگ و لعابی جذاب و دلنشین, با لباس و گریم‌های خاصی که یادآور فیلم‌های کلاسیک است.عشق و رفاقت مضمون‌هایی است که این بار دستمایه‌ی یک دزدی عاشقانه شده است. آقا جمال (فرهاد آییش) و آقا کمال (مهدی هاشمی) دو سارق پیر کارکشته ای هستند که بعد از سال‌ها از زندان آزاد می‌شوند و به سراغ زنی به نام اسی خانم (لادن مستوفی) می‌روند تا سهم‌شان را از آخرین دزدی که با هم داشته‌اند بگیرند. اما اسی خانم تمام پول ها را در فیلمی سرمایه گذاری کرده و شکست خورده است. این موضوع باعث می‌شود آن دو، دوباره فکر دزدی به سرشان بزند.

فیلمی کمدی با رنگ و لعابی جذاب و دلنشین, با لباس و گریم‌های خاصی که یادآور فیلم‌های کلاسیک است.عشق و رفاقت مضمون‌هایی است که این بار دستمایه‌ی یک دزدی عاشقانه شده است. آقا جمال (فرهاد آییش) و آقا کمال (مهدی هاشمی) دو سارق پیر کارکشته ای هستند که بعد از سال‌ها از زندان آزاد می‌شوند و به سراغ زنی به نام اسی خانم (لادن مستوفی) می‌روند تا سهم‌شان را از آخرین دزدی که با هم داشته‌اند بگیرند. اما اسی خانم تمام پول ها را در فیلمی سرمایه گذاری کرده و شکست خورده است. این موضوع باعث می‌شود آن دو، دوباره فکر دزدی به سرشان بزند.


رفاقت همیشگی

مقدمه :واقعیت امر این است که زمانیکه من به تماشای فیلم یک دزدی عاشقانه نشستم اصلا نمیتوانستم تصور کنم این پروژه ساخته و پرداخته امیر شهاب رضویانی است که قدم سومش در ساخت فیلم قابل قبول مینای شهر خاموش بود فیلمی که با روایت خاص خودش در سال ۸۵ توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از بیست و پنجمین جشنواره فجر شود

با این حال بنده به شخصه معتقدم گاهی باید پشت میز نقد نشست و غیر قابل باور ها را باور کرد علیرغم میل باطنیم دوست دارم چند کلامی به احترام امیر شهاب رضویان در مورد فیلم واقعا بدش صحبت کنم با من مهیار محمد ملکی و بررسی فیلم یک دزدی عاشقانه همراه باشید

بررسی محتوای داستانی :

قصه روایتگر جمال و کمال است که از سالیان دور سرگرم دزدی به انواع مختلفش هستند در این بین بار ها و بارها این دو دستگیر و روانه زندان شده اند در نهایت این دو توانستند با دزدی اخرشان پول زیادی به جیب بزنند اما باز هم شانس یارشان نیست وروانه زندان میشوند زمانیکه از زندان ازاد میشوند زمان زیادی گذشته است و هیچ چیز مثل قبل نیست ....

بررسی تکنیکال و موشکافانه اثر :

پیش در امد :

خب قبل از شروع این قسمت بیاییم کمی در مورد این موضوع بحث کنیم که اساسا کمدی فاخر تعریفش چیست ؟یا اینکه رسالت یک فیلم سینمایی فارغ از اینکه در چه ژانری قرار دارد چه میتواند باشد؟

تعریف ژانر کمدی در تیاتر و سینما :

ساده شده اش میشه اثری که در بیننده شادی و نشاط ایجاد میکند و با یک پایان خوب و خوش همراه است نکته ای که اینجا مهمه بهش توجه بشه بحث ارزش و غنای یک اثر کمدی است که حتما وابسته به مفاهیمی است که تماشاگر با انها به خنده واداشته میشود

در این بین میتوان به نوع خاص کمدی که از نوع کمدی های تلخ و سیاه است اشاره داشت که در واقع خنده از یک ماجرای جدی در مخاطب ایجاد میشود که غالبا همراه با طعنه های اجتماعی و مفاهیم انتقادی هستند

عامل مشترک در همه کمدی ها :

۱:وجود رگه های مضحک در عملکرد و رفتار کاراکتر ها

۲:کوشش در جهت خنداندن تماشاگر با خلق و پرداخت خطاهایی که از دل کاراکتر های عمدتا کند ذهن بیرون میاد

۳:در حالت کلی میگیم یا قهرمان برتری دارد (یک دانشمند )که اونوقت مخاطب از دید قهرمان اصلی داستان رو دنبال میکند

یا مخاطب برتری دارد (کاراکتر خنگ و کند ذهن )که در این نوع قصه به نوعی روایت میشود که این برتری دامن زده شود و در نهایت خنده پدید بیاید

شروع بحث:برای اینکه به صورت مستند و مستدل صحبت کنیم میاییم روی سکانس به سکانس فیلم و میریم جلو .....

۱:زمان شروع قصه و بحث تیتراژ اغازین فیلم با بهره گیری از چند المان :

۱:راوی :با نوع بیان خاص داش مشتی گونه اش

۲:استفاده از انیمیشن

۳:کمیک کردن تصاویر انیمیشن

۴:نوع دیالوگ خاص

سعی به دو تا موضوع دارد اول پرداخت پیش در امد و دوم اینکه ما همین اول بریم به این سمت که احتمالا با یک قصه کمدی خوب طرفیم

۲:سکانس اغازین :

نمای نسبتا خوب سینما و جوانی جمال و کمال را شاهد هستیم فضا سازی باید کمیک در میامد اما اینطور نیست چرا که این فیلم نه در بازی خوب عمل کرده و نه در داستان بلکه به جای ان به شیوه خیلی عجیبی با ایجاد فضای موزیکال و گریم های بد و طراحی لباس نه چندان خوب سعی به کمیک کردن فیلم دارد که عملا ناموفق است

۳:ما در بحث کمدی اغراق و بزرگنمایی را به شیوه اصیل و درستش داریم اما واقعیتش این است که این فیلم در این زمینه هم ناموفق بوده به جاش ما برای مثال اغراق در فضای چایخانه و قهوه خانه و نوع گویش کلامی ای میبینیم که هیچ سنخیتی با فضای فعلی جامعه ما ندارد به نوعی کمدی ای که از همان اول یک شکافی بین خود و مخاطبش ایجاد میکند پس از اینجا به بعد مخاطب میره دنبال فقط خندیدن و حالا رسالت سرگرمی

۴:در زمینه دیالوگ نویسی بسیاری از دیالوگ های تیکه کلام وار کاراکتر ها میاد و بدون هیچ منطقی ادامه پیدا نمیکنه مثل اینک

ه جمال عادت به تکرار صحبت های کمال دارد (البته طنز خوبی نیست )

۵:صدای تغییر یافته تصنعی کاراکتر ها

۶:اولین سکانس خنده اور :

خروج جمال و کمال از زندان و نوع بدرقه زندانی ها که انهم چون هیچ قدم مثبت و درستی در خط سیر داستان ندارد فاقد ارزش است

۷:کمدی ها به زور فضا سازی و موسیقی بک گراند فقط کمیک است در واقع در بار کمیک فیلم نه بازی نه داستان نقشی ندارد که انهم به صورت گذری و کم تعداد است به عبارتی مخاطب درگیر فیلم و داستان نمیشود بلکه گه گاهی با رقص یا موزیک خنده بر لب میاورد

۸:امیر شهاب رضویان میخواد کمدی رو به سبک ماشین زمان جلو ببره یعنی دو نفر که از همه جا بی خبرند و همه چیز براشون تازگی داره ی جور ورود به دنیای جدید که اصلا جذاب و خوب پرداخت نشده است

۹:از انجا که ناصر دوست قدیمی جمال و کمال است هیچ توجیه عقلانی و هیچ منطق تراشی ای برای بی خبری وی از حال این دو صورت نمیگیرد

۱۰:اشتباه فاحش کارگردان در نوع گریم کاراکتر زنی است که از مدت ها پیش با انها اشنا بوده اما ما بعد از گذشت زمان هیچ تغییری در چهره او نمیبینیم مثل اینکه سنشم هیچ تغییری نکرده است

۱۱:در صحنه تعویض لباس جمال و کمال و پوشش انها به سبک ناصر به خوبی المان های طنز شناسایی شده است اما پرداخت چنگی به دل نمیزند

۱۲:فیلمنامه اصولا هیچ حرفی در زمینه شخصیت پردازی ندارد یک خط کمرنگ داستانی دارد که اونم اصلا خوب در نیامده به نوعی فیلمنامه روی هواست

۱۳:همراهی بیش از حد موسیقی مارو یاد این جمله میاندازد, کمدی تحمیل شده و زورکی

۱۴:اکت بسیار بد,گروه موسیقی در شهرک سینمایی

۱۵:گره های داستانی واقعا بد و پیش پا افتاده است (مثلا جمال دنبال زن است )و دایم ریتم بد داستانی رو دچار افت بیشتری میکند

۱۶:دیالوگ گویی بد و بدون پرداخت جمال و کمال (مهدی هاشمی و فرهاد اییش )

۱۷:زمان زیادی گذشته اما نوع بیان و گویش همانطور مانده که خیلی منطقی نیست

۱۸:ناصر قهوه چی (لوون هفتوان)بازی اش هیچ کمیکی ندارد الی نوع صداش و یک تیکه کلام که با تکرار زیاد به نوعی کسل کننده میشود

۱۹:فیلم در بعضی سکانس ها به نوعی سعی داره خودشو بکشه بالا اما کافی نیست مثل سکانس اتوبوس و افراد موبایل به دست

۲۰:تنها پارامتر کمیک کمال (مهدی هاشمی )عینکش است تیپ و قیافه کاراکتر ها به ما کمیک نمیده

۲۱:سکانس بدون منطق خرید لباس رو داریم که اصلا معلوم نیست چرا باید همچین کاری رو انجام بدهند

۲۲:نه داستان داریم نه شخصیت پردازی

۲۳:تنها کسی که کمی بازیش کمیک شده (اونم فقط بازیش نه دیالوگاش)امیر حسین رستمی (نقش مهندس)است

۲۴:میزانسن خوب حمام رو داریم که انقدر تکرار میشه که دیگه اونم به دل ادم نمیچسبه

۲۵:سکانس نسبتا خوب سیاه لشگر و نزدیکی کمال به اسی کاراکتر زن قصه

۲۶:فیلم هیچ نقطه جذاب برای جلب توجه مخاطب ندارد ضمن اینکه سکانس و پلان های نا مربوط و بدون پشتیوانه هم زیاده

۲۷:سکانس نسبتا خوب زد و خورد با عوامل فیلم که با بهره گیری از افکت اسلوموشن جذابتر هم شده است اما نباید فراموش کنیم که جذابیته به خاطر میزانسنه و نوع فضا سازی سکانس است نه حالا اکت یا کنش بازیگر های اصلی

۲۸:سکانس رقص با نمک جمال و کمال و ناصر

۲۹:موسیقی به شکلی افتضاح و بد در صحنه رمانتیک پایانی فیلم را همراه میکند و اصلا حس و حال قصه را از مخاطب میگیرد

۳۰:دیالوگ های خیلی بد فرهاد اییش درشهر بازی حین سرقت صندوق پول که نه خود دیالوگه طنزه نه اکت اقای اییش کلا همه چی بده

۳۱:نکته مهمی که در فیلمنامه کمدی عرض کردم بحث

۱:عاقل و ابله

۲:ابله و ابله تر

است که انقدر شخصیت پردازی ها بده اصلا نشون نمیده

۳۲:صحنه کمیک پایانی نسبتا خوب ماجرای سیگار

۳۳:پایان بندی افتصاح و قابل پیش بینی و همچنین بی منطق

جمع بندی نهایی :

فیلمی که نه به دنبال رسالت سرگرمی است نه مفاهیم (به شیوه بدش نشانه گذاری) صرفا فیلمی که در هیچ جهتی حرکت مثبت و خوبی ندارد

سایر اطلاعات فیلم یک دزدی عاشقانه

حاشیه ها
  • این فیلم از «سرقت مردان خاکستری» به «یک دزدی عاشقانه» تغییر نام داد.

  • امیر شهاب رضویان این فیلم را پس از گذشت ۱۰ سال از زمان ساخت فیلم «مینای شهر خاموش» کارگردانی کرد.

  • امیرشهاب رضویان کارگردان این فیلم با انتشار تکه‌های کوتاهی از اثر از علاقمندان خواست که این بخش‌ها را با چهره و صدای خود بازآفرینی کنند و به ربات این فیلم ارسال کنند تا در فراخوان انتخاب بازیگر فیلم بعدی امیر شهاب رضویان شركت داده شوند.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

95 دقیقه

داستان

فیلمی کمدی با رنگ و لعابی جذاب و دلنشین, با لباس و گریم‌های خاصی که یادآور فیلم‌های کلاسیک است.عشق و رفاقت مضمون‌هایی است که این بار دستمایه‌ی یک دزدی عاشقانه شده است. آقا جمال (فرهاد آییش) و آقا کمال (مهدی هاشمی) دو سارق پیر کارکشته ای هستند که بعد از سال‌ها از زندان آزاد می‌شوند و به سراغ زنی به نام اسی خانم (لادن مستوفی) می‌روند تا سهم‌شان را از آخرین دزدی که با هم داشته‌اند بگیرند. اما اسی خانم تمام پول ها را در فیلمی سرمایه گذاری کرده و شکست خورده است. این موضوع باعث می‌شود آن دو، دوباره فکر دزدی به سرشان بزند.

ژانرها
اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل یک دزدی عاشقانه

آخرین مشارکت های کاربران